- Het aantal commerciële vrachtschepen dat door het Suezkanaal en het Panamakanaal vaart, is de afgelopen weken drastisch gedaald.
- Disrupties zorgen voor hogere transportkosten, omdat containerschepen en andere vrachtschepen niet de kortste routes kunnen nemen.
- Dit kan uiteindelijk prijsverhogende effecten hebben.
- Lees ook: ASML verkoopt in december 10 keer zoveel chipmachines aan China: bedrijven willen nieuwe handelsbeperkingen voor zijn
Volgens de topeconoom van private equity-investeerder Apollo Management is het aantal schepen dat door het Suezkanaal en het Panamakanaal vaart, sinds eind december met de helft gedaald ten opzichte van het normale niveau.
Dat kan zorgen voor nieuwe inflatoire druk, omdat de kosten van het zeetransport oplopen, waarschuwt econoom Torsten Sløk in een nieuw rapport. “Het komt erop neer dat hogere transportkosten een opwaartse druk geven op de prijzen van producten”, schrijft hij.
Dat is belangrijk, want als de inflatie weer begint op te lopen, kunnen de vooruitzichten voor renteverlagingen van centrale banken in het geding komen. Drie grafieken laten zien wat de meest recente ontwikkelingen zijn.
Suezkanaal
Volgens een schatting van het US Naval Institute passeert ongeveer 12 procent van de wereldwijd verscheepte goederen door het Suezkanaal.
"Normaal gesproken varen er 200 schepen per week van Zuid naar Noord door het Suezkanaal, maar dat aantal is onlangs gedaald tot 100," schrijft econoom Sløk.
De problemen in het Suezkanaal nemen toe doordat Houthi-rebellen uit Jemen aanvallen uitvoeren op schepen in de Rode Zee, waardoor sommige schepen langere - en duurdere - omwegen moeten maken.
Panamakanaal
De scheepvaart in het Panamakanaal wordt door iets anders vertraagd. Een ernstige droogte heeft het waterpeil flink doen zakken, waardoor een enorme opstopping is ontstaan, Er kunnen nu minder schepen tegelijk door de corridor varen.
Het kanaal verwerkt normaal gesproken ongeveer 5 procent van de wereldwijde handelsstromen. Maar door de verkeersopstopping is het verkeer in noordelijke richting gedaald van de gebruikelijke 90 schepen naar 45 schepen per week.
De waterweg is zo verstopt, dat de autoriteiten veilingen zijn gestart, waarbij bedrijven kunnen bieden op opties om door het kanaal te varen. Een Japanse rederij betaalde in november tot 4 miljoen dollar om de oversteek te kunnen maken.
Kosten containervervoer stijgen
De vertraging heeft de kosten van de scheepvaart opgedreven: schepen moeten vaak omvaren en zijn langer onderweg, waardoor het vervoeren van goederen een stuk duurder is geworden. Sløk merkt op dat de kosten van het containervervoer tussen Shanghai en Rotterdam zijn verdrievoudigd.
Een andere indicator, de Drewry World Container Index, laat zien dat de containerkosten sinds begin december met 173 procent zijn gestegen.
Hogere transportkosten kunnen de inflatie aanjagen, als de recente trends doorzetten.
Economen van zakenbank Macquarie merkten afgelopen week in een rapport op, dat de problemen in de scheepvaart doen denken aan de aanbodschokken tijdens de coronacrisis. "Vrachttarieven voor de scheepvaart hadden voorspellende waarde voor de cyclus van inflatie en desinflatie die optrad vanaf eind 2020 tot midden 2022. Het is dus van belang om deze indicatoren in de gaten te houden", aldus analist Thierry Wizman.